其實從小到大的國外旅行,我只參加過2次旅行團,2次都是去日本

之後通常都是買機+酒的旅行,自助旅行還是我比較喜歡的方式,比較有真的旅遊的感覺

真正獨自的背包旅行,應該就是2011歐洲行了吧! 

經歷過幾次隨走隨玩的樂趣後,獨自出發到歐洲壯遊的心情也沒這麼緊張了

最近看到CNN一篇關於獨自旅行的訣竅,突然覺得好像自己就是那樣的背包客

也許是天生就是一個人也可以的人吧! 我只是感嘆自己太晚出發了,很羨慕在年輕就可以體驗那樣旅行的人 

 

Going it alone: 7 tips for successful solo travel

(CNN) -- "To awaken quite alone in a strange town is one of the pleasantest sensations in the world."

So wrote the great travel writer Freya Stark in her 1932 book "Baghdad Sketches."

It's been my motto traveling solo through 30 countries in 21 years.

I took my first trip alone, to Greece, at 22.

I remember walking to the beach, Nirvana's "Nevermind" blaring in my headphones, and realizing: no one knows where the hell I am.

I've been chasing that euphoric feeling ever since.

Read: All by my selfie: Blogger shows how to take travel photos with imaginary girlfriend

Yet many people who might like to travel alone never do.

They fear getting lonely or being bored.

They worry about danger.

Succumb to these fears, however, and you'll miss out on one of the most addictive travel experiences around.

These seven tips will prepare you for a solo adventure.

1. Learn to like your traveling companion: You

"But I'll be lonely!"

It's perhaps the most common cry from people who've never traveled alone.

"No: You won't," writes Andrew O'Hagan in a New York Times blog

"My solo travels in Paris have brought many perfect hours of being alone but not a moment of loneliness," he writes.

"People who depend on other people are often in hiding from themselves."

學著喜歡當自己的旅伴。很多人無法獨自旅行,因為怕寂寞。但習慣依賴別人的人是容易隱藏自我的。

其實獨自旅行後的感想是,我可以自己一個人旅行,但需要看地點。我還是一個怕寂寞的人,在需要分享或是沒有主見時,需要有個好同伴的支持。所以在一些適合群眾的地點,我還是希望身邊有些朋友陪伴。

不過,一個人旅行常常可以遇見更多不同的人,能有更多新的感觸。

 

 

2. Revel in your selfishness

Having no one but yourself to decide what to do each day is a rare luxury.

Imagine: no one to sneer if you want to find the local art house cinema and watch old black-and-white movies all day.

No one to sigh over your love of tractor museums.

No one to gripe when you whip through a gallery in 30 minutes instead of taking the tour.

沉浸在自私裡,想像逛任何地方,停留多少時間都看自己心情。

一個值得遊玩的景點,總是會有太多令人想參觀的地方,每個人想看的也都不一樣。自己一個人的好處真的就是想去哪就去哪,想玩多久就玩多久。畢竟難得到了一個地方,也許再來第二次的機會也不大,總是不能遷就其他人而放棄自己真正想要的。

 

3. Lose the invisible"Helpless Rube"sign

Nothing says"clueless" like standing on a street corner with a huge map and terrified expression.

The key to traveling solo is looking confident, even if you don't always.

The U.S. Peace Corps has this advice for travelers: "Walk confidently ... and wear sunglasses if you need to walk with your head held high."

More specifically: when traveling alone, always go into a shop or doorway to consult a map.

一個人旅行必須要展現十足的自信,不要顯露出一臉疑惑。可以的話,隨處問店家路怎麼走

不要拿著地圖或是表現的像觀光客真的是在陌生環境的保平安守則,尤其是治安不太好或夜深人靜的時候。我一直都很喜歡問路,跟當地人接觸的感覺很有趣,也可以馬上融入環境。我習慣把要找的地址抄在本子裡,真的找不到時就挑個看起來親切的人下手 

印象很深刻的在布達佩斯迷路,找了一位小姐問路,他說我要去的地點應該要坐公車,當我表示我還沒換當地幣時,他不僅馬上給了我1000福林(約3,4歐元),還親自帶我走到公車站。但其實我到公車站就知道我是走過頭,然後擔心不知道在哪一站下車,我就乾脆往回走,好心的小姐給的1000元,就變成我買東西的零錢。匈牙利人比我想像中的親切很多。

 

4. Be realistic about the dangers

To anyone who fears that traveling alone invites danger, remember that you could (but hopefully won't) just as easily be robbed or assaulted when getting about alone in a town or city at home.

Foreign places aren't necessarily more dangerous.

獨自行動有其危險性,不過,並不表示獨自出國就一定是危險的

我想危險有時候是自己造成的,就像有些人天生外表就是危險一點。但獨自出門在外,不招搖就是保平安的要點,尤其亞洲人在歐洲就是奇特一些,隨時注意自己的貴重物品,隨意來攀談的陌生人也要小心。就如文章說的,就算是自己國家也是需要小心的。

 

5. Take yourself out to dinner

The thought of dining alone terrifies some people.

The fear even has a name: solomangarephobia.

But giving into it and relying on grab-and-go fast food when traveling alone is a crime against cuisine.

It's also a good way to make new friends -- even if you didn't intend to.

很多人都害怕獨自用餐,身為背包客,最好的選擇就是買外帶! 如果真的要用餐,也說不定會因此認識新朋友喔~

可能上班時已經養成有時候要自己午餐或是想要一個人的午餐時光,在外面一個人用餐只要覺得舒適,沒有甚麼好怕的。其實在歐洲,我更喜歡的是一個人帶著外帶或自己準備好的午餐在外面吃,因為本來很多餐廳的座位就會設在戶外。自己在廣場或公園找個優閒的角落,曬曬太陽吃午餐或點心,在熱情的西班牙,有些路人會對你說: Que aproveche! 祝你用餐愉快! 而且有時候自己一個人在餐廳用餐,服務生會對你特別照顧呢!

 

6. Go easy on the social media

The eventual pleasure of being reunited with friends and family is all the greater for holding off contact a bit.

So ration the SMS messages, emails and Skype calls and actually pay attention to what's going on around you.

The more stories you don't blog about on the road, the fresher they'll be when you get back home.

在國外旅行,就把facebook和手機都拋在腦後吧,只要讓家人知道你平安,多花時間在當下遇到的人事物,把post照片留到回國之後在弄吧!

很慶幸在歐遊時還使用不太聰明的智慧型手機,上網也沒有很方便。所以並沒有花太多時間在打卡或是玩facebook。好好享受眼前的美景,多拍一些照片,畢竟也還要分神注意自身安全,手機真的等你有空再說吧!

 

7. How to save money (you won't)

Traveling solo you can't share the price of a room or a meal, nor will you save on a companion fare.

The point is, accept that in some ways, in certain circumstances, traveling alone is more expensive than traveling with others ... then imagine the benefits of this arrangement.

獨自旅行就必須要有覺悟,費用會比多人旅行貴上許多,但是,多出的自由卻遠遠超越金錢所能衡量的。

省錢有很多種方式,一個人可能不能住在太好的旅館,通常我都住4-6人的青年旅館宿舍,有時候是蠻有趣的體驗,只要不要遇到太恐怖的室友。幸運的話可以遇到變成朋友的人,之後可以得到的一定比省下的錢多,因為不同國家的人你可以去拜訪他們,一樣來自台灣的回台還可以相約玩耍。只能說facebook的作用在我獨自旅行時幫了很大的忙。

 

如果說我是一個背包客,我大概是一個行李很多、拖著箱子的背包客。

因為我擔心出發後的很多狀況,但是我並不害怕獨自旅行,但也喜歡有人陪伴的旅行。

很多朋友說我很勇敢,但我想很多人跨不出去的不是國門,而是心門。

在旅行中我遇到很多更厲害的背包客,大家都像是本能般的在旅行,沒有甚麼地方去不了。

我喜歡自助旅行的感覺,用自己的方式,才可以留下更深刻的印象,知道自己的喜惡,更了解自己。

把每一種新事物用不同的角度去看,一個人旅行真的沒有很難。

 

arrow
arrow
    文章標籤
    traveling
    全站熱搜

    小貝小姐 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()